Izvadak iz
Patanđalijevih joga sutri, prijevod sa sanskrta i komentari Svami Prabhavananda i Christopher Isherwood, prijevod s engleskog Iluzija
Poglavlje II, Joga i vježbanje
17.
Bol je uzrokovana krivim poistovjećivanjem onoga koji skuplja iskustvo sa
predmetom iskustva. Može se izbjeći.
„Onaj koji skuplja iskustva“ jest Atman, naša istinska priroda.
„Predmet iskustva“ potpunost je vidljivog svijeta, uključujući um i osjetila. U
stvarnosti, Atman sam postoji, „Jedan bez drugoga“, vječno slobodan. No, krivim
poistovjećivanjem kroz maju, koja je tajna zbog naših sadašnjih nevolja, Atman
je zamijenjen za pojedinačni ego, predmet svih misaonih valova koji rastu i
stvaraju probleme umu. Zato mi zamišljamo da smo „nesretni“ ili „sretni“,
„ljuti“ ili „nezadovoljni“. Gita nas podsjeća da to, zapravo, nije tako:
Prosvijetljena duša…
Uvijek misli: „Ja ne
radim ništa.“
Bez obzira što vidi,
čuje, dodiruje, miriše, jede…
To ona uvijek zna:
„Ja ne vidim, Ja ne
čujem:
To su osjetila koja vide
i čuju
I dodiruju stvari
osjetila.“
Tako dugo dok je onaj koji skuplja iskustva krivo poistovjećen
sa predmetom iskustva, ne možemo poznavati Atmana, našu istinsku prirodu. Mi
ostajemo u ropstvu, uvjeravajući se da smo robovi iskustva.
„Postoji priča,“ piše
Svami Vivekananda, „da je kralj bogova, Indra, jednom postao svinja, uvaljana u
blato: imao je prasicu i mnogo prasića i bio je vrlo sretan. Tada neki bogovi
vidješe njegovo stanje i odoše k njemu i rekoše mu, 'Ti si kralj bogova, imaš
sve bogove pod sobom. Zašto si ovdje?' no, Indra reče, 'Nema veze; meni je dobro
ovdje; ne marim za nebo, dok imam ovu krmaču i te male prasce.' Jadni bogovi
nisu se mogli više snaći. Nakon nekog vremena, odlučili su pogubiti sve svinje,
jednu za drugom. Kad su sve bile mrtve, Indra je počeo plakati i oplakivati.
Tada bogovi rastvoriše njegovo svinjsko tijelo i on izađe iz njega i počne se
smijati kad je shvatio kakav je odvratan san imao; on, kralj bogova, da je
postao svinja i mislio da je svinjski život život? I ne samo to, već je i želio
da čitav svemir uđe u svinjski život! Atman, kad se poistovjeti sa prirodom,
zaboravlja da je čist i beskrajan. Atman ne voli, on je sam ljubav. On ne
postoji, on sam je postojanje. Atman ne zna, on sam je znanje. Pogrešno je reći
da Atman voli, postoji ili zna. Ljubav, postojanje i znanje nisu osobine
Atmana, već njegova bit. Kad se odražavaju u nečemu, možete ih zvati osobinama
tog nečeg. One nisu osobine već suština Atmana, Beskrajnog Bića, bez rođenja i
smrti, ustanovljenog u vlastitoj slavi. Čini se izopačeno da ako priđeš i kažeš
'Ti nisi svinja', ona počne skvičati i gristi.“
Svinja koja nije svinja može postati vrlo opasna životinja. Moć
tamasa u našoj prirodi tako je velika da mrzimo da nas se uznemirava. Neskloni
smo svakoj novoj ideji, pogotovo ako uključuje neke promjene u našim životima.
I tako, kad duhovni učitelji dođu i kažu nam da nismo svinje već Bog, skloni
smo da ih progonimo i žrtvujemo.
Može li i izvorni sanskrit navedene sutre?
OdgovoriIzbrišiद्रष्टृदृश्ययोः संयोगो हेयहेतुः ॥१७॥
Izbriši